MAJLIS AGAMA ISLAM NEGERI SABAH
Aku telefon WISMA
MUIS (MAJLIS UGAMA ISLAM SABAH) berkenan dengan surat nikah aku sama ada
dah siap ataupun belum. Almaklum lah aku
ni bukan lah selalu balik sabah, jadi kena Tanya dulu sebelum nak balik sana. Kang
aku balik tak siap pulak kan, biasa lah kalau hal2 macam ni memang lambat siap (bagi pekerja yang malas memang lah lambat
tapi bagi pekerja yang tau tanggungjawab and tak makan gaji buta in sha allah
siap)
Aku telefon nombor 088-267089,
aku bagi salam dan puan tu jawab dengan sopan ‘walaikumsalam, oh kalau
berkenan dengan surat nikah kamu telefon nombor 088-222435. Saya menamatkan
perbualan ‘terima kasih puan’.
Aku telefon nombor yang puan tu bagi, ‘ASSALAMUALAIKUM, nak bercakap dengan person in charge mengenai
surat nikah’ puan tu dia tak cakap apa pun terus
sambungkan aku dengan person in charge (aku
agak mugkin puan tu bisu sebab tu tak boleh jawab apa yang aku tanya) aku tunggu 5 minit and then tunggu lagi,
lepas tu ada orang jawab ‘helo’ (suara macam penat) ‘puan , saya nak Tanya pasal
surat nikah saya’ dia jawab ‘kejap
ye’ dia hold panggilan aku lagi, aku tunggu lagi dan tunggu,dah lah kredit
telefon aku ni dah tak banyak, apa yang lama sangat orang-orang ni nak
jawab.
Lepas berapa minit, aku dengar suara puan tu lagi ‘helo’ hati aku dah separuh mendidih
dah ni (ni suara puan tu tadi,aku
bermonolog) suara aku keraskan, ‘puan,
saya nak Tanya pasal surat nikah ni’ aku dengar dia membebel ‘kenapa tiada yang jawab telefon diaorang
ni’ means dia tengah memarahi orang yang menguruskan bahagian ni lah kot, allahualam. Aku kena hold lagi,lepas tu ada seorang perempuan jawab dalam
keadaan suara yang macam nak tak nak je nak jawab, walhal aku ni dah separuh
mendidih dah ni, kau jawab pulak dengan tone suara mcm tu (xpe aku teruskan juga perbualan)
‘saya nak Tanya pasal
surat nikah saya’?dia jawab apa kat aku ‘nikah dekat mana dan apa no’? (no apa dia nak ni) saya jawab lah ‘tak ada nombor sebab masa saya nikah
diorang tak bagi apa2 pun, sekarang
saya dekat Melaka jadi susah kalau tidak ada bukti mengatakan saya sudah
bernikah’. Puan tu jawab ‘kamu kena
pergi pejabat agama kota belud tu amek salinan atau pun suruh wakil keluarga
kamu’. Ok kalau macam tu aku faham lah kan, lepas tu aku Tanya lagi
AKU : surat nikah saya
dah siap?
PUAN : nombor ic
suami?
AKU: Tak ingat,
kenapa tak boleh check pakai ic saya ke?
PUAN: ……………………………………………………….SENYAP………….SENYAP
AKU: helo, saya Tanya
ni (mendidih sampai kepala dah ni)
PUAN: bagi ic nombor
AKU:891227…………………………..KREDIT
HANDPHONE AKU HABIS!!!
Aku pergi topup telefon aku sebab aku dah panas hati cara
aku kena layan macam tu, apa punya servis kau bagi dekat aku nie cik HAKAK OI
!! suara tone macam nak kena lempang, patut aku yang marah bukan kau, nie aku Tanya
elok elok, kau jawab macam nak kena penyepak dari aku. Kerja makan gaji buta. Walhal
aku telefon bukan pada waktu rehat mahupun waktu untuk kau berehat.
Lepas aku topup, aku telefon puan tu balik, orang lain yang
angkat based dari suara yang aku dengar memang tak sama.
AKU : saya yang telefon pasal surat
nikah tadi
NEW PUAN: person yang
in charge tu keluar, Nama dia FAIZUL (or faizal aku tak pasti sebab time dia
cakap tu dia gelak dan kenapa nama lelaki sebab yang bercakap dengan aku perempuan unless nama dia serupa macam lelaki * ok sedap kan hati).
AKU: ok, pukul berapa
saya boleh telefon balik?
NEW PUAN: telefon
esok la
Dia belum habis cakap aku dah letak telefon sebab kalau aku tak
letak telefon memang kena maki dengan aku. Aku telefon pukul 04:22 PM belum waktu balik
lagi. Apa JENIS PERKERJA KORANG DAPAT NI JABATAN AGAMA ISLAM NEGERI SABAH
?????????????????????????
Sebelum ni husband aku ada telefon tapi ada perempuan yang
jawab tu cakap ‘awak telefon balik line tak ok’ husband cakap dah lah kena
tunggu lama,alih alih dapat jawapan macam tu. Kau ingat kau duduk hutan ke line
tak ok, walhal TENGAH BANDAR KOT. Service TERUK!
aku kena tunggu lama sampai aku Habis kredit, masalahnya
sekarang nie bukan berkaitan dengan kredit tapi SERVIS DAN LAYANAN sangat
sangat teruk. Etika kerja or servis ni korang belajar dari mana? Nampak sangat
tak pernah belajar!
Lepas tu Aku telefon
kakak aku, suruh wakil amek surat dekat jabatan agama islam daerah kota belud, sambil
tu aku beritahu kakak aku pasal servis MUIS yang teruk ni, kakak aku cakap overall pekerja MUIS
ni memang teruk layanan diorang, sebab bapa mertua kakak aku ni,kerja dia memang berkait sangat dengan MUIS ni. dia selalu cerita pasal sikap pekerja MUIS ni and benda nie bukan baru lagi memang dah lama sangat.
Jabatan yang dipenuhi dengan orang ilmuan tapi macam ni. tapi bukan semua lah kan, takkan lah sebab nila setitik susu lembu abis rosak. ye dok!
Jabatan yang dipenuhi dengan orang ilmuan tapi macam ni. tapi bukan semua lah kan, takkan lah sebab nila setitik susu lembu abis rosak. ye dok!
Maybe aku sendiri kena turun sana dan Tanya sendiri daripada
aku wasting masa dan duit telefon aku kan, time tu kalau macam ni layanan aku
dapat, tau lah aku nak buat apa.
salah orang la kalau
diorang nak buat macam ni lagi, nasib baik jauh je.
MOHON LA TINGKATKAN
SERVIS TU, ANDA TU JABATAN YANG PENUH DENGAN ILMUAN BUKAN BANGANGAN ! HARAP TERASA
No comments:
Post a Comment